Autobiografie van Jacob Woudsma 1934-1958

Tuinieren De (volks)tuinen van de familie Woudsma

Mijn opa Jacob Woudsma had zijn tuinen achter zijn woonhuis Helperweststraat 15a in Helpman, evenals schuurtjes met de konijnenhokken aan de zijkant van de voormalige wasserij De Wijert. (Wasserij Doornbosch Helperwestsingel 88i)

Helperweststraat 9, achter het huis van mijn ouders (1935) op de achtergrond de wasserij en de schuren.
Op de foto: rechts mijn moeder met mij, 1 jaar oud. Links oma (Jantje Nijboer) met de kinderen van tante Anna: Hendrik, Jantje en Jacob.

Naast mijn geboortehuis Helperweststraat 39 in Helpman (vader Hendrik Woudsma en moeder Anna de Raad) bevond zich een doorgang (poortje) en een landweg naar groentetuinen grenzend aan het water “Het Maar” (waterschap Helpman), alwaar mijn vader een tuin had (ten Oosten Hoornschediep, of het Noord- Willemskanaal).
Helpman : " De Helperlege " De laagte waarop woonwijk de Wijert later is gebouwd gezien vanaf HelpmanDatum: 1900-1925


Helpman.... landerijen ten westen van de Helperweststraat (thans Hora Siccamasingel) 1947.
http://www.beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail?q_searchfield=helpman+1947

1940 op fiets naar de groentetuin achter de Helper Weststraat




Een volgende tuin was gelegen bij de Coendersweg naast de openbare school (“achter de huizen”)
In 1958 begon men met de uitbreiding van Helpman in oostelijke richting (de wijk Coendersborg) op de plaats van de groentetuinen. Dit was de laatste tuin van mijn vader.
Mijn eerste tuin was omstreeks 1965 gelegen tussen Stadspark en het volkstuinencomplex Piccardt Hof. Vervolgens in Roden gelegen aan het einde van de Zultereschweg.
Momenteel ben ik gepensioneerd en woonachtig in Haren. Ik heb dichtbij huis een “Volkstuin” van de Volkstuinvereniging “Ons Belang”, een afdeling van de buurtvereniging “Ons Belang” (wijk Oosterhaar). De Volkstuinvereniging stelt zich ten doel het exploiteren van een volkstuincomplex met een blijvend karakter, evenals het bevorderen en behartigen van de tuinrecreatie. (Re Huishoudelijk Reglement 20-02-1999) Deze volkstuinen zijn gelegen aan het einde van de Klaverlaan nabij het project “Uitloopgebied” (handhaving bestaand natuurgebied “wet-lands” en oude graslanden) en de Zorgboerderij Mikkelhorst.


Zie ook http://jacobmoestuin.blogspot.com/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten